aanmelden
De Bassist speurde een bijzondere bas met Brood-historie op
De Hamer van Freddie Cavalli teruggevonden in New York
De Bassist + 21-09-2017 11:05
In De Bassist #42, oktober – december 2017, lees je in de rubriek De Bas over een bijzondere bas van een bijzondere Nederlandse bassist. Eén pagina is te kort voor de info die we hebben over Freddie Cavalli's Hamer Standard Bass, maar leve De Bassist +.

Fred van Kampen, oftewel Freddie Cavalli was eind jaren '70, begin jaren '80 de bassist van Herman Brood & His Wild Romance. Dit worden ook wel de 'gouden jaren'  van de band genoemd, met onder meer Shpritsz, Cha Cha Live, de maffe speelfilm Cha Cha en natuurlijk de beruchte Amerikaanse tour, waar zelfs een film over verscheen (*). Naast diverse Fender J's, had Cavalli een bijzondere Hamer-bas. In De Bassist #42 lees je over en zie je deze bas, maar er is meer.


Zelf dacht ik altijd dat Freddie Cavalli zijn Hamer-bas tijdens de beruchte de tour van Herman Brood & His Wild Romance in de VS had gekocht. Na de terugkeer van deze tour speelde de band in de Jaap Edenhal in Den Haag en op filmpjes hiervan zag ik de Hamer voor de eerste keer. Niets is echter minder waar, want Cavalli verklaarde aan de huidige eigenaar Jon Maye de bas sinds 1977 te bezitten.

We spraken met Jol Dantzig, een van de twee oprichters van Hamer en hij meldde ons het volgende:

'We hadden al heel vroeg een distributeur in Nederland: Peter Bregar. Hij was jong en hij kende de muziekscene in Nederland. Ik ga er vanuit dat hij de connectie was tussen Freddie en Hamer.'

De Vlaardingse gitarist, reparateur en muziekliefhebber Bregar overleed in 2013, dus we kunnen het hem niet meer vragen.

 

 

Jol vertelde ons wel een en ander over de begindagen van het merk.

'John Montgomery maakte een template voor de bassen en deze werden volgens zijn specificaties gebouwd, behalve als een klant iets anders wilde. Alle koppen werden met de hand gezaagd, dus ze waren allemaal een beetje anders en dat verklaart de grotere kop van Freddie's bas. Voor de eerste exemplaren gebruikten we oude, ongebruikte Epiphone-halzen, dus qua ontwerp moesten onze koppen binnen die van de Epi-koppen vallen. Waarschijnlijk hebben we de koppen wat kleiner gemaakt, zodat de bassen in standaardkoffers pasten. Je moet je indenken dat we heel klein waren, we begonnen net, dus er veranderde constant wat aan de bassen. Dan konden verbeteringen zijn of puur omdat we andere gereedschap gebruikten. Helaas hield niemand in die tijd precies bij wat er gebeurde. Monty maakte de bassen, die moesten de deur uit en dat was het enige waar we ons druk om maakten.'


Jon Maye is de huidige eigenaar van de Hamer. Zoals opgetekend in De Bassist vond Cavalli het lastig om deze bas te verkopen en pas vlak voor zijn dood, op 18 januari 2007, was hij er eindelijk klaar voor om de bas te verkopen. 
'Jon, take care of this great bass," zei hij. Hij wist waarschijnlijk dat de bas in goede handen was. 

Foto: Cavalli, vlak voor zijn dood, met de bas. Hij stuurde ook een persoonlijke video naar Maye, waarop hij op de bas speelt:

Jon: 'Cavalli's hamer is een erg vroege versie en heeft serienummer #054. Het is bovendien een van de eerste Standard's, dus Explorer-vormige bassen, die Hamer maakte. Martin Turner's #001 is vroeger, maar die heeft twee Thunderbird-elementen. Ik weet verder maar één andere vroegere Hamer Standard en dat is een short scale in greenburst. The Who's John Entwistle had een vergelijkbare bas als die van Freddie en er is een beroemde backstage-foto met Jethro Tull's Martin Barre and Tony Williams. Ik heb het Tony eens gevraagd en hij vertelde dat Entwistle hem de bas had uitgeleend voor de '78 tour. De enige voorwaarde was dat ze voor of na het optreden in Chicago even langs Hamer zouden gaan voor een kleine reparatie. Voor zover ik weet zijn er na die van Freddie maar twee bassen gemaakt met de aparte J-J-EB3-elementen. Het is dus een zeer zeldzame bas.'

De foto: Jethro Tull met Entwistle's bas:



Maye eindigt met een anekdote:

'In de begindagen voorzag Hamer de bassen van tourende muzikanten van flightcases. Die van Freddie ook en die koffer is enorm zwaar en groot. Dat is ook de reden dat de bas zo goed gebleven is. Toen de bas aankwam bleek het dat ik 800 dollar extra moest betalen, boven op de 250 dollar die ik al betaald had, voor het verzenden. Dat was vanwege het gewicht. Natuurlijk protesteerde ik en Peter Boelen van De Plug, die me geholpen had met de aankoop en het verzenden, hielp me daarbij. Na een maand kreeg ik eindelijk bericht dat de extra kosten niet betaald hoefden te worden. Ik haalde de bas op en ik kreeg opnieuw een extra rekening van 800 dollar, maar nu voor 30 dagen opslag! Ik dreigde de politie te bellen en toen werd die rekening meteen verscheurd.'

Foto: Dé koffer:



'Ze namen me mee naar een enorme vliegtuighangar. Een heftruck tilde de koffer uit een magazijnrek en liet hem van anderhalve meter naar beneden vallen. Ik opende snel de koffer om te kijken of alles heel was en daar was hij: in de veertig jaar oude koffer, met half-vergaan schuimrubber kwam de bas, met een laag van veertig jaar zweet, vuil en rook. Ik was op slag verliefd!'

'Ik heb bassen van John Entwistle, Tom Petersson, Jeff Ament, Mike Inez, Jason Bonham en zelfs eentje van de grootste popster in India, Sonu. Die van Freddie blijft bijzonder, omdat ik hem vlak voor zijn dood kocht, het persoonlijke contact, de zeldzaamheid van de bas en het feit dat ik als radio-dj eind jaren zeventig Herman's muziek al in de VS draaide.'

Foto: enkele van Jon's bassen, met Cavalli's bas links:



Jon Maye speelde als bassist met onder meer Al Pitrelli (Alice Cooper, Megadeath, TransSiberian Orchestra,) Rick Tedesco (Dennis Dunaway, Ian Hunter,) Richard Gramm (Lou Gramm,) en Carroll Sue Hill (Tom Petty, John Mellancamp,), hij was hoofdredacteur van het grootste magazine voor de muziekindustrie van de VS en hij was jarenlang actief als reporter op de NAMM-show.

(*) Leuk feitje: oud-Bassist- en Musicmaker-medewerker Maarten Rischen speelde Dany Lademacher in deze film.


Hoe kom ik aan deze editie van De Bassist met het artikel over de bas van Freddie Cavalli?

Deze editie van De Bassist is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot 14 december 2017.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,50 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 14,50. Dan krijg je maar liefst drie edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier