aanmelden
Een synth kan de bas doen
De beste synthbaslijnen ooit, volgens de lezers van De Bassist
De Bassist + 25-09-2017 10:43
In De Bassist #42, oktober - december 2017, lees je hoe diverse opkomende bassisten toetsen gebruiken in hun muziek. Op facebook vroegen we je naar jouw favoriete baslijnen, die eens niet op vier, vijf of zes (of acht of twaalf) dikke snaren zijn gespeeld, maar met witte en zwarte toetsen.

Bas spelen. Moeten we dat beperken tot de basgitaar of contrabas? Van de week zag ik iemand een jazzband van fantastisch laag voorzien met een bassaxofoon. The Band gebruikt soms een tuba en dan hebben we nog de lage mannenstem in a capella-muziek, de bas-ukelele, de Tauruspedalen waar onder meer Genesis mee speelt en natuurlijk diverse toetseninstrumenten.

Heiligschennis? Een uitdaging? Leuk? Een gevaar voor ons als bassisten? Ik denk dat het vooral een leuke manier is om te zien hoe het ook anders kan. Luister, geniet, erger je misschien, maar laat je vooral inspireren! Op facebook kwamen jullie met ontzettend veel suggesties. Ik heb er een aantal voor jullie uitgezocht, uit diverse periodes en in diverse stijlen.



EUT doet het goed (Popronde, 3FM Talent) en bassist/toetsenist Sergio is aan het woord in onze special. Laten we met hem aftrappen:



Het mooie van een synth-bas is dat er niet één sound is. Het kan klinken als een basgitaar, ongedefinieerd dik laag, of zwaar gefilterd. Bij dit nummer van mijn bijna-tweelingbroer Snoop hoor je het geluid waar ik als eerste aan denk als ik aan synth-bas denk. Het lijkt me een leuke uitdaging om dit te reproduceren met bas, met een drive en een filter.



Air inspireerde mij enorm en ik (Chris) speel op een Höfner Club en een Ocean Turquoise Metallic Fender Mustang puur en alleen vanwege Nicolas Godin. Live en op de albums wisselt hij het organische van zijn oude Club graag af met de typische lage synthklanken.

 

Joy Division en opvolger New Order kun je gerust pioniers noemen als het gaat om synths. Terwijl Peter Hook hoge lijnen speelde op zijn zessnarige Shergold-bas, was er alle ruimte voor Bernard Sumner om er nog een lage lijn onder te spelen op bijvoorbeeld een ARP Omni-2.



Climbing Up The Walls van Radiohead. Deze band staat natuurlijk bekend om zijn experimenteerdrift. 'Is Exit Music For A Film een vervormde bas of een synth?' Vraagt een lezer zich af op facebook. In de synthspecial leesje het ook al: soms probeert men synths als een basgitaar te laten klinken en andersom, al dan niet met wat effecten. Nog zo'n leuke uitdaging!

In de volgende video zie je een basgitaar, maar de grote vraag komt alweer op: is dit opgenomen met een basgitaar of een synth? Als het opgenomen is met toetsen, dan kan je het live prima met een basgitaar reproduceren.



Chaka Khan, Stevie Wonder, de baspedalen van Mike Rutherford in Genesis en natuurlijk de Bass Rhodes bij The Doors. Bas spelen op synths en toetsen is écht niet iets van nu.



Steve Winwood is een van de Hammond B3-pioniers. Op veel opnames en live gebruikt hij de pedalen van de Hammond voor bas. Dat hij niet vies is van wat moderners dan zo'n antiek toonwielorgel, laat hij hier horen.



Wat doe je als je topbassisten als Lee Sklar en Pino Palladino ter beschikking hebt? Dan doe je toch waar de song om vraagt en gebruik je een synth! Sussudio van Phil Collins werd qua bas ingespeeld met een Moog, maar meestal probeert Lee Sklar de sound zo goed mogelijk te benaderen met een basgitaar. Hier een liveversie, maar je kunt natuurlijk altijd zelf even origineel en live naast elkaar leggen. Het was overigens David Frank van The System die het bekende lijntje speelde.Niet echt een 'household name' onder bassisten.

De van oorsprong Vlaardingse top-sessiebassist Martyn LeNoble, die al jaren in de VS woont, tipte ons dit nummer Justin Timberlake. Zeker ik moderne, dance-achtige hits is de synthbas niet meer weg te denken. De scheepsladingen laag brengen je benen automatisch aan het dansen. Terwijl je bij Justin een fijne, springerige partij hoort, wordt de synth bij Katy Perry's Roar (scroll naar beneden) juist ingezet voor een dikke deken laag, wat met de relatief beperkte sustain van de basgitaar lastig te verkrijgen is.





In de jaren '80 waren synths natuurlijk helemaal hot. Joe Jackson combineert zijn klassiek pianosound prachtig met een drukke synth-baslijn.

Tom Browne werd vaak genoemd. Dit is wellicht zijn bekendste nummer. Ook hier zie je in (een andere) video weer een basgitaar.



Hoe kom ik aan deze editie van De Bassist met artikel over bas-synths?


Deze editie van De Bassist is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot 14 december 2017.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,50 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 14,50. Dan krijg je maar liefst drie edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier

Klik hier om al onze aanbiedingen te zien